Pringeling: Jeg har heller ikke tenkt veldig mye på markedsføring, men i løpet av 10 år med glassmykker har jeg gjort noen grep på veien. Jeg har blant annet laget opp penner med hjemmeideadressen min på (den har jeg nå lagt ned og sitter igjen med MANGE penner, hehe) Jeg bestiller opp visittkort, bannere, plakater og annet fra Vistaprint som er så godt som gratis.
Jeg har laget brosjyrer om meg om mine smykker som jeg gir ut når jeg har på stand.
Jeg har selv arrangert messer, og annonnsert med at "Marianne Vik Design arrangerer messe i ***" Jeg har veldig mange stand i løpet av året. Reiser litt rundt, står på sentere, deltar på mange høst og julemesser. Der promoterer jeg meg ved å levere ut visittkort, brosjyrer og annet reklamemateriell til de som ikke handler. Noe går også til de som handler, men det er viktigere å gi sånt til de som må "tenke på det" :)
Jeg har invistert i smykkeesker og smykkeposer med logo på, jeg har hatt med smykkene mine i Hotell Cæsar, og nå selges også smykkene mine på Hadeland Glassverk.
Jeg har derimot ikke prøvd å få smykkene mine inn i diverse butikker. Det er fordi jeg selv syns de blir for dyre når butikken legger på det de skal ha.
Jeg har ikke tenkt over hvilken målgruppe jeg ønsker å nå frem til, annet enn kvinner. Kvinner og barn er vel riktig. Det er ett par faste steder jeg står i løpet av året hvor jeg MÅ tenke på dette, og da lager jeg smykker tilpasset det stedet, og også til menn.
Jeg prøver å lage forsideforslag til epla, jeg blogger om smykkene mine, jeg har en facebookside, men kun 267 "likere" og jeg vet at jeg ikke selger på grunn av bloggen eller facebook. Jeg selger generellt dårlig på nett, for smykkene mine er så veldig mye finere når man ser dem. Folk må se og ta på dem, og jeg bruker mer epla som en markedsføringsplass enn salgsplass. Det er ett fint sted å vise seg frem, bli kjent med folk og få noen nye kunder av og til. Epla er ett veldig hyggelig sted, og jeg setter stor pris på selve epla, og alle de jeg har fått kontakt med her.
Nei, nå blir mitt innlegg for langt også... Avslutter med at markedsføring er vanskelig når man er på hobbybasis, for man ønsker ikke å legge mange penger i det. Hobbyen i seg selv pleier å koste mer enn nok :)